Rubbningar i tillvaron

rutiner_aspieg Jag avskyr förändringar. Det kan handla om allt från en enkel rutin som – plötsligt och utan någon som helst förvarning – ändras; som att en förutbestämd städdag plötsligt infaller på en fredag istället för på en söndag.

Det kan också handla om att någon i min “sfär” gör någonting oväntat. Kanske får han/hon för sig att byta jobb eller flytta. En sån händelse kan rubba hela min tillvaro, vilket förstör hela bilden av min verklighet och kräver att jag “tänker om”. Det senare kräver i sin tur en massa energi, som gör mig trött och orkeslös.

Men det går över. Ofta ganska snabbt. Det beror på omfattningen av förändringarna. Ibland kan jag smälta det på bara några minuter, ibland krävs timmar – i vissa fall dagar och veckor.

Plötsliga förändringar kan upplevas som jobbiga för vem som helst, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte. Men det som en “normalstörd” upplever som skitjobbigt kan för en person med Asperger innebära ett riktigt helvete. Deluxe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar