Sakletaren

minneMan behöver inte ha någon diagnos för att kunna titulera sig som “glömsk” på visitkortet. De flesta snurrar nog till det, kanske på grund av stress eller annat som distraherar.

Men det är skillnad på att vara lite “disträ” och glömsk, och att ha riktigt dåligt minne. Jag har problem med såväl arbetsminnet som långtidsminnet, och för att slippa rusa omkring i panik och leta efter plånbok och nycklar och annat, så får jag använda mig av hjälpmedel.

FOFA är en typ av “sakletare” som består av tre enheter: Två avsedda för nyckelknippa, samt en platt historia anpassad för t ex plånboken.

IMG_1000008005

Varje enhet fungerar som både sändare och mottagare och programmeras lätt; ge en enhet ett namn i form av siffran 1, och döp sen de två övriga till 2 och 3. Klart!

Alla enheter har varsin knappsats (1-6) och för att hitta en borttappad enhet trycker man in den enhetens siffra på någon av de övriga. Sen piper det förhoppningsvis någonstans i närheten.

Om den förlorade enheten sitter på nyckelknippan som sen visar sig ligga djupt nere i en kasse, så blir signalen svår att höra. För att lokalisera nyckelknippan går man därför runt med enheten låter dess röda, blinkande diod visa vägen.

Enheterna kommunicerar nämligen med varandra och ju närmare den förlorade enheten man kommer, desto snabbare blinkar dioden.

FOFA finns hos Komikapp Rehatek. Hör för säkerhets skull med din arbetsterapeut innan du köper den, för med lite tur förskriver man denna produkt eller någon likvärdig.

1 kommentar:

  1. Tack... Något helt klart värt att kolla upp. Jag vet typ aldrig var mina nycklar e tex och hemtfn har ingen sökfunktion (trådlös) så den hittar jag sällan... Men de jobbig<aste e ju när almenackan är på rymmen.

    SvaraRadera