Du är så jävla ful

as_kom

youtube Vett och etikett och sociala regler har lärt oss att vi inte alltid bör hålla oss till sanningen. Ibland kan det vara på sin plats med en vit lögn.

Frågor av typen “Älskling, passar jag i den här klänningen?” eller “Usch, jag ser så tjock ut – vad tycker du?” bemöter vi ofta med ett tillgjort leende och ett lent, “Du ser STRÅLANDE ut i den där vackra klänningen!” eller “Tjock?! Du är ju smal som en tandpetare!”

Många aspergare – dock INTE alla – har svårt för att ljuga. Om frågeställaren verkligen passar i klänningen så blir svaret positivt, liksom i frågan om huruvida kroppsvolymen är något överdimensionerad eller ej.

Jag har personligen inga större problem att avfärda en ful klänning som just… – ful. Varför ljuga om en sån sak? Passar den inte så passar den inte, hon förtjänar troligtvis en vackrare klänning.

Frågor om hur tjock man är eller ej borde egentligen inte besvaras alls. Oftast är frågeställaren redan klar över svaret på frågan, men fiskar efter en ursäkt till att skita i viktkontrollen ytterligare en säsong. “Äh! Vad dum du är!” är ett alternativ till svar, för egentligen har du varken sagt bu eller bä.

Eller, så drar man till med en liten vit lögn och säger, “Tjock?! Du är ju smal som en tandpetare!” och tillägger – närmast ohörbart – “… som bakats in i två ton cement…”

Vad jag egentligen vill ha sagt med detta är, att du inte ska ta illa upp om en aspergare svarar dig sanningsenligt. Han eller hon gör det inte för att såra dig, utan för att han – eller hon – inte snappat upp det här med sociala koder.

Själv upplever jag mig som lite småtjock just nu, och jag vill inte att du ljuger om det…

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har inte asperger eller autism utan jag har diagnosen autsitiska drag elr vad det nu heter på pappret. Men till saken nu. Jag läste vad som har skrivits här. och jag har inga problem med att dra en vit lögn i mellan åt. i min värd är det så själv klart att man inte säger saker som kan såra någon annan.
    jag brukar göra fel i bland men jag är ju bara människa.

    så ni där ute med asperger ett tipps.(i början kan det kännas konstigt och se konstigt ut men efter hand så går det av sig själv.

    Tippset då är att: tex du sitter i en matsal med klass kamrater och någon bredvid dig säger något tex usc jag hatar den där läraren och du känner att du inte vill hålla med. tänk då i ditt huvud hur du kan säga så det låter bra.

    du kan tex i den situvationen säga. Jag tycker inte heller om den läraren. och sen kan du lämmna det därhän.

    har haft en del aspergare i min klass på högstadiet och jag tycker det är intresant med mångas betende.

    jag fick höra ifrån en aspergare att fy fan vad ful du är i håret. jag stog och beklagade mig för en klass kamrat att mitt hår var hemskt .och ifrån ingenstans så hör jag bakom mig fy fan vad du är ful i håret. både jag och min klass kompis vände oss om.

    det finns hjälp att få om man inte kan tänka i flera steg. det finns hjälp att få i skolan och på jobbet och i hemmet. för det är ju lite det som felar vid asperger att man säger saker utan att tänka. för om man kan tänka i flera steg så slänger man inte ur säg vad som helst.

    visst ibland om jag är i skolan och vi är ett gäng som skämtar så kan det ju bli fel i från alla håll men då är ju alla med på det och man kan läsa av dom där fina små singlaerna som visar att man gått för långt tillexempel.

    SvaraRadera