Konstiga rutiner

rutiner_aspieg4 Jag är en rörig själ, men i mitt huvud finns rutiner som är viktiga för mig. Det är rutiner som - hur knasiga de än må framstå för omgivningen - får mig att må bra och gör saker och ting mer lätthanterliga.

Jag måste till exempel alltid vika kaffefiltret på ett speciellt vis (eftersom jag någonstans läste att filtret ska vikas vid perforeringen), för annars känns det "fel".

Såna "fel" kan störa mig något enormt och hela kafferutinen blir konstig för mig. Om någon i omgivningen skrattar åt det blir jag lätt illa berörd och vill dra mig undan, men det beror mycket på dagsformen, om jag är i normalläge, om jag är glad eller nedstämd; jag kan lika gärna rycka på axlarna och grimasera åt eventuella dumma kommentarer från omgivningen.

Ett tips är att undvika korkade kommentarer om hur vi beter oss. Så länge rutinen inte innebär något problem eller utgör något hinder för övriga i den närmaste omgivningen finns ingen anledning att anmärka på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar